در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
شماره های تماس جهت درج آگهی ویژه و بنری : 02177734038 و 09375959943

انواع سقف

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۹۴ پیمانکاری ساختمان

انواع سقف
مهم ترین ویژگی های یک سقف را می توان به ترتیب زیر برشمرد :
مقاومت و پایداری آن در برابر نیروهای وزن خود و بارهایی که قرار است سقف تحمل نماید که عمده ترین آن در بام بار برف می باشد
مقاومت در برابر آب و هوا : سقف باید به وسیله مصالح عایق مانع از عبور رطوبت به داخل فضا شود .
  دوام قطعات و اجزای مختلف تشکیل دهنده سقف در برابر فرسودگی.
همچنین مقاومت در برابر گرما و سرما و آتش سوزی از جمله ویژگیهای یک سقف مناسب است .
هر سقفی از لحاظ نوع ساخت و عملکرد سازه ای با توجه به شرایط می تواند به طرق مختلفی طراحی و اجرا گردد،که از آن جمله اند :
*  سقف طاق ضربی
*  سقف چوبی
*   دال ها (یکطرفه ، دوطرفه و تیرچه بلوک)
*  سقف های کمپوزیت
*   سقف های خرپایی یا فضایی
لازم به ذکر است که سقف های تیرچه بلوک که خود نوعی دال یکطرفه می باشد ، از سه عنصر دال ، تیرچه و بلوک تشکیل یافته که تیرچه ها و بلوک ها خود انواع مختلفی دارند .
بلوک ها که نقش باربری ندارند و فقط خاصیت پرکنندگی دارند انواع مختلفی دارد ازجمله :
* بلوک های بتنی
* بلوک های سفالی
* بلوک های پلاستوفوم
تیرچه ها نیز چند نوع مختلف دارند :
*  تیرچه های پیش کشیده
*  تیرچه های پس کشیده
*  تیرچه های پیش تنیده
برای صرفه‌جویی در مصرف بتن و سبکتر کردن وزن سقف، قسمتی از مقطع سقف که در منطقة کششی قرار می‌گیرد، حذف و فقط آن مقدار از سطح مقطع بتن که برای جاگذاری آرماتورهای عرضی و کششی لازم است، باقی گذاشته می‌شود. این کار به ویژه برای کاهش وزن مرده سقف و ساختمان، دارای اهمیت خاصی است. فاصله محلهای باقی‌مانده به حد کافی نزدیک به هم انتخاب می‌شوند، تا مناطق فشاری و کششی مقطع بتنی سقف به طور یکپارچه عمل کنند و سقف حالت اولیه خود را از دست ندهد. این روش منجر به طرح دالهای مجوف، با پشت‌بند، لانه زنبوری مانند آنها گردیده است. مصرف بتن در این نوع سقفها، به حدود  مقدار اولیه، و وزن سقف نیز تقریباً به همین میزان کاهش می‌یابد. از طرف دیگر، به علت سبک‌تر شدن وزن سقفها، در مصرف میلگرد و هزینه اجرای بقه قسمتهای باربر ساختمان، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای شود.
قالب‌بندی برای ایجاد فضاهای مجوف در دال، معمولاً به روشهای زیر انجام می‌شود:
در روش نخست، برای اجتناب از قالب‌بندی محلهای خالی و پر کردن آن محلها، از بلوک‌های مجوف و سبک وزن استفاده می‌شود. به این منظور، مصالح پرکننده را به فواصل معین روی قالب کف قرار داده و میلگردها را نصب می‌کنند و سپس بتن‌ریزی انجام می‌شود.
در روش دیگر، از قالبهای فلزی و یا پشم‌شیشه که به راحتی قابل نصب و جمع‌آوری هستند، استفاده می‌گردد
سقف تیرچه و بلوک 
سقف تیرچه و بلوک جزء دال های یک طرفه به حساب می آید که در این نوع سقف برای کاهش بار مرده از بلوک های توخالی بسیار سبک ( مجوف) بتنی یا سفالی برای پر کردن سقف استفاده می شود۰
کاربرد تیرچه و بلوک در ساختمان
 : تیرچه و بلوک برای پوشش سقف ساختمان های اسکلت آجری و اسکلت فلزی واسکلت بتن آرمه استفاده می شود.
اما چرا جزء بهترین ها است ؟
۱: باعث سبکی سقف می گردد
۲: دوام خوب در مقابل آ تش سوزی دارد
۳: مقاومت خوبی در مقابل نیروهای افقی مانند باد و زلزله دارد
۴: عایق صوتی خوبی است
۵: عایق حرارتی در مقابل سرما وگرماست
۶: عایق رطوبتی است
۷: صاف و هموار بودن سطح زیر و روی سقف پس از اجرا از دیگر محاسن این نوع سقف محسوب می گردد
اما همانند دیگر سقفها این نوع سقف نیز دارای معایبی نیز هست که عمده عیب آن:
۱: اجرای آن نسبت به سقف های مشابه زمان زیادی نیاز دارد
۲:اجرای سقف تیرچه و بلوک نیاز به نیروی ماهر و متخصص دارد که متاسفانه به این موضوع اهمیت چندانی داده نمی شود
۳: و بزرگترین عیب این سقف این است که در دهانه های بزرگ نمی توان استفاده گردد
 معرفی سقف عرشه فولادی
سقف عرشه فولادی با ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار بدون استفاده از میلگرد و حذف قالب بندی اجرا می شود.وزن این سقف نسبت به سقف های مشابه حدود۳۰ تا ۶۰ درصدکمتر می باشد و سرعت اجرای این سقف حدود۱۲ برابر بیشتر از سقف های معمولی مانند دال بتنی و تیرچه بلوک می باشد.
ویژگی های سقف عرشه فولادی
-بتن ریزی در این سقف از سطح بسیار صاف ویکپارچه برخوردارست که پس از آن نیاز به کف سازی و پوکه ریزی نمی باشد وبا سرعت بالا آماده عملیات نازک کاری می باشد.
-در این سیستم،قالب بندی که یکی از مشکلات اجرایی ساختمان می باشد،حذف گردیده و اجرای سقف را با سرعت بالا عملی می کند و این امکان وجود دارد که بعد از تکمیل شبکه های تاسیساتی به صورت یکجا نسبت به بتن ریزی تمام سقف وطبقات اقدام نمود.
-نصب ورقه ها بدون جوشکاری و فقط بامیخ های فولادی انجام می شود.
-در این سیستم امکان اجرای سقف و بتن ریزی در کلیه طبقات ساختمان های چند طبقه در یک زمان قابل انجام می باشد.
سقف کرمیت
در سیستم سقف کرومیت از تیرچه های فولادی با جان باز ( تیرچه کرومیت ) در ترکیب با بتن استفاده می شود . برای پر کردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب های ثابت مانند بلوک های سیمانی، پلی استایرن، طاق ضربی، قالب های موقت فولادی (کامپوزیت) و یا یک پر کننده سبک دیگر استفاده می شود.
تیرچه های فولادی متشکل از یک نبشی در بال فوقانی و یک تسمه در بال تحتانی و نیز یک میلگرد خم شده درجان می باشند .  فاصله بین تیرچه ها ۷۳ تا ۱۰۰ سانتی متر و ضخامت بتن روی سقف بین ۴ تا ۱۰ سانتی متر است . تیرچه ها خود ایستا هستند و به نحوی طراحی شده اند که به تنهایی وزن بتن خیس و عوامل اجرایی را تحمل می کنند . لذا اجرای این سقف نیاز به استفاده از شمع ندارد .
مزایای سقف کرومیت
- عدم نیاز به شمع بندی – به دلیل اینکه خود تیرچه ها به تنهایی (قبل از گرفتن بتن) وزن بتن خیس و عوامل اجرایی را تحمل می کند.
- سرعت و سهولت اجرا – این نوع سقف به نسبت سیستم های مشابه ، آسانتر و با سرعت بیشتری انجام می شود ، بطوریکه ۴۸ ساعت بعد از بتن ریزی روی سقف قابل رفت و آمد و بارگذاری سبک است .
- امکان اجرای همزمان چند سقف – به دلیل عدم استفاده از شمع می توان عملیات بتن ریزی را بر روی چند سقف به صورت همزمان انجام داد.
- یکپارچگی سقف و اسکلت – به علت جوش شدن تیرچه ها به اسکلت ، پس از گرفتن بتن، سقف و اسکلت یکپارچه شده و می تواند مانند یک دیافراگم صلب عمل کند.
- امکان حذف کش ها – به علت یکپارچگی سقف و اسکلت می توان کش ها (اعضای غیر باربر) را حذف کرد . این موضوع ، علاوه بر صرفه جویی در مصرف فولاد باعث یکنواختی زیر سقف نیز می شود. در سقف های تیرچه بلوک معمولی ، به علت عدم امکان اتصال مکانیکی بین تیرچه های بتنی و پل های فلزی ، هماهنگی تغیر مکان جانبی قابها به وسیله کش ها تامین گردد .
- کاهش مصرف بتن و کمتر بودن وزن سقف – به علت فاصله زیاد تیرچه ها ، از مصرف بتن حدود ۲۰ % کاسته می شود و لذا سقف سبک تر می گردد.
- یکنواختی زیر سقف و مصرف گچ و خاک کمتر
- پایین بودن تنش در بتن
- امکان طراحی و اجرای سقف با دهنه ها و باربری خاص – تا کنون سقف با دهنه حدود ۵ متر و  یا شدت بار  ۷ تن بر متر مربع اجرا شده و به تایید رسیده است .
- حذف اثر فولاد در زیر سقف – به علت پایین تر بودن سطح بلوکها نسبت به تیرچه ها ، پوشش گچ و خاک زیر تیرچه ها نسبت به سایر سقفها بیشتر است . این موضوع باعث کاهش جذب ذرات معلق می گردد .
- سهولت اجرای داکت( بازشو) – به علت فاصله زیاد تیرچه ها از هم ، برای عبور لوله های تاسیسات و…  نیاز به قطع کردن تیرچه ها نمی باشد.
اجرای این سقف بر روی اسکلت های فولادی ، بتنی و دیوارهای باربر امکانپذیر می باشد.
درسقف کامپوزیت کرومیت با استفاده از قالب های فلزی فضاهای خالی بین تیرچه ها قالب بندی می شود . نهایتأ با حذف قالب ها پس از بتن ریزی ، سقفی سبک بوجود می آید . در این سیستم به علت غرق شدن کامل جان تیرچه ها در بتن ، لرزش کمتری نسبت به سایر سیستم های مشابه سقف کامپوزیت مشاهده می کنیم .

شرکت های اجرا کننده سقف معرفی شده توسط ساختمانت دات کام از بهترین  و با تجربه ترین پیمانکاران موجود در سراسر کشور بوده که خدمات اجرای سقف در انواع سازه های فولادی و بتنی را با بهترین قیمت بر عهده می گیرند.

اگر قصد دریافت خدمات،قیمت،مشاوره و یا درج سوال دارید به لیست شرکت های فعال در دسته بندی طراحی و اجرای انواع سقف مراجعه نمایید و با شرکت ها(یا افراد فعال) در این زمینه تماس بگیرید .

  ثبت آگهی رایگان