در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
شماره های تماس جهت درج آگهی ویژه و بنری : 02177734038 و 09375959943

اطلاعاتی جامع و کامل در مورد کناف

سه شنبه ۳ آذر ۹۴ طراحی و دکوراسیون

كناف نام خانواده  و موسسه ا‍‍ی در سطح ب‍‍ین الملل‍‍ی با و‍‍یژگ‍‍ی ها‍‍ی ممتاز م‍‍ی باشد.

اين شركت توسط برادران كناف كارل (karl) و دكتر آلفونس (dr.Alfons) در سال 1934 بنيانگذاري شده و هم اكنون فرزندان اين دو به طور مشترك و با هماهنگي ساير اعضاي خانواده اين شركت را رهبري ميكنند.

شرکت کناف یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیستم های ساخت و ساز خشک در جهان می باشد.

ساختار کلی سیستم های ساخت و ساز خشک شامل صفحات روکش دار گچی  ( و یا صفحات مسلح سیمانی ) و پروفیل های فولادی سبک می باشد ، که این صفحات به عنوان پوشش و پروفیل ها به عنوان زیر سازی عمل می نمایند . مزایایی همچون سهولت، سرعت ودقت بالا دراجرا، ایمنی دربرابرزلزله وحریق، خواص عایق بندی حرارتی، صوتی ورطوبتی وتعمیرات ونگهداری آسان موجب شده است که امروزه سیستمهای ساخت وسازخشک به عنوان جایگزین روشهای منسوخ سنتی(بنایی)درصنعت ساختمان مورداستفاده قرارگیرند.

اطلاعات عمومی در مورد گچ ساختمانی

گچ از جمله مصالحی است كه در صنایع ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و به علت ویژگی هایی كه دارد از زمانهای قدیم در امر ساختمان سازی مورد مصرف داشته است. در بسیاری از ساختمانهای قدیمی مخصوصاً در دوران صفویه كه اغلب آنها در اصفهان موجود می باشد گچ نقش مؤثری داشته و گچ بری های بسیار زیبایی از آن دوران باقی مانده است.
گچ به علت خواص خود از اولین قدم درایجاد یك بنا كه پیاده كردن حدود زمین می باشد و با اصطلاح برای ریختن رنگ اطراف زمین مورد نیاز می باشد و همچنین تا آخرین مراحل بنا كه سفید كاری و نصب سنگ است باز هم گچ مورد نیاز است و حتی در نقاشی ساختمان هم از گچ استفاده می نمایند.

خواص گچ :

    زودگیر بودن 
     خاصیت ازدیاد حجم
    مقاومت در برابر آتش سوزی
    آكوسیتیك بودن
    ارزان بودن
    خاصیت پلاستیكی گچ
    رنگ گچ

گچ علاوه بر دو خاصیت عمده كه یكی زودگیری و دیگری ازدیاد حجم به هنگام سخت شدن است دارای خواص دیگری نیز می باشد از جمله آنكه اكوستیك است و در آتش سوزی مقاوم می باشد و ارزان و به  وفور یافت می گردد ودارای رنگی سفید و خوش آینه است.

مراحل تول‍‍يد صفحات روكش دار گچ‍‍ي

صفحات روکش دار گچي طي يک فرآيند پيوسته توليد مي شوند :

1- دوغاب گچ که مخلوطي از گچ استاکو ، آب و افزودني هاي خاص مي باشد پس از مخلوط شدن در دستگاه مخلوط کن ، به وسيله ي چند خروجي به صورت يکنواخت  بر روي کاغذ مخصوص پخش مي شود .

2- سپس کاغذ فوقاني بر روي لايه دوغاب گچ قرار گرفته و ضخامت و شکل  لبه هاي صفحه با عبور از غلتک و قطعات مختلف ديگر ايجاد مي شود  (لبه ها و بخش کوچکي از سطح فوقاني صفحه توسط کاغذ تحتاني پوشانده مي شود ) . بعد از شکل دهي اوليه ، صفحه ي توليد شده از تعدادي قطعه تنظيم کنندهنيز عبور کرده که در اين مرحله ضخامت صفحه به طور دقيق تنظيم مي شود . دوغاب موجود در حين حرکت بر روي تسمه نقاله به تدريج سخت مي گردد .

3- در مرحله ي چاپ ، مشخصات محصول مانند نوع صفحه ، ضخامت ، زمان توليد و استاندارد مربوطه بر روي صفحه ثبت مي شود .

4- در مرحله ي برش ، نوار پيوسته صفحه توليد شده در طول هاي مورد نياز و استاندارد برش داده شده و سپس قطعات برش خورده به سمت کوره خشک کن هدايت مي شوند .

5- در اين مرحله ، رطوبت موجود در صفحات به آرامي تبخير شده و پس از خشک شدن ، صفحات بسته بندي و به محل انبار يا پروژه حمل مي شوند .
محصولات کناف :

-FR- مقاوم در برابر حريق MR- مقاوم در برابر رطوبت RG  صفحات روکش دار گچي در چهار نوع معمولي

توليد مي شوند : - FMمقاوم در برابر حريق و رطوبت
:RG) Regular board(     1–صفحات معمولی

صفحات روکش دارگچی هستند که سطح و لبه بلند (طولي ) آن ها با مقواي محکمي پوشيده شده است . علامت مشخصه:درامتدادمحور میانی پشت صفحه مهرآبی کناف چاپ شده است

موارد استفاده : ديوارهاي جداکننده ، پوشش هاي ديواري سنتي به جاي گچ و خاک و گچ کاري  ، سقف کاذب یکپارچه .

:MR) Moisture Resistant board)    2 – صفحات مقاوم در برابر رطوبت                        

صفحات روکش داري هستند که گچ تشکيل شده آن با مواد مقاوم در برابر رطوبت ترکيب و کاغذ روکش آن با مواد مقاوم در برابر رطوبت پوشش شده است . علامت مشخصه:مقوای پشت وروی صفحه ،سبزرنگ می باشد ودرامتدادمحورمیای پشت صفحه مهرآبی کناف چاپ شده است.

موارد استفاده : مانند صفحات روکش دار گچي ساده و همچنين سلولهاي تر در ساختمان نظير حمام ، آشپزخانه و دستشويي .

:FR) Fire Resistant board 3–صفحات مقاوم دربرابر حريق (

صفحات روکش داري هستند که گچ آنها حاوي الياف فايبرگلاس مي باشند که صفحه روکش دار را در برابر آتش مقاوم مي نمايد . علامت مشخصه:درامتداد وسط پشت صفحه، مهرقرمزکناف چاپ شده است.

موارد استفاده : ديوارهاي جدا کننده ، پوشش جدار سنتي ، سقف کاذب یکپارچه و مناطقي که نياز به مقاومت در برابر آتش دارند مانند پله هاي اضطراري و اطراف شومينه . پوشش ستون ها وتيرهاي فلزي و بتوني

 4 – صفحات مقاوم در برابر حريق و رطوبت

:FM)Fire and moisture Resistant board (

صفحات روکش داري هستند که گچ آنها حاوي الياف فايبرگلاس ومواد مقاوم در برابررطوبت مي باشند که صفحه روکش دار را در برابر آتش ورطوبت مقاوم مي نمايد . علامت مشخصه:مقوای پشت وروی صفحه سبزرنگ می باشد ودرامتداد محور میانی پشت صفحه، مهر قرمز کناف چاپ شده است.

 موارد استفاده : ديوارهاي جدا کننده ، پوشش جدار سنتي ، سقف کاذب و مناطقي که نياز به مقاومت در برابر آتش دارند مانند پله هاي اضطراري و اطراف شومينه . پوشش ستون ها وتيرهاي فلزي و بتوني درمعرض حرارت ورطوبت . وهمچنین درسلول های تردر ساختمان نظیر حمام آشپزخانه ودستشویی.

)Aquaplanes صفحات مسلح سيماني (

 صفحات مسلح سيماني آکواپنل ، ترکيبي فشرده از سيمان پرتلند و مواد افزودني خاص بوده که پشت و رو و لبه هاي طولي آنها به وسيله ي شبکه اي از الياف شيشه ( فايبر گلاس ) مسلح شده است . از اين صفحات در ديوارهاي خارجي ، وفضاهای داخلی بادرصد رطوبت نسبی بالا به کار می رود
تايلهاي سقفي

تايلهاي سقفي در ابعاد 60 ×60 سانتيمتر و در دو نوع ساده ( فاقد خواص صوتي ) و آکوستيک    ( داراي خواص صوتي ) توليد و عرضه مي گردند . تايلهاي با روکش و لايه آلومينيوم در پشت تايل نيز توليد مي گردد

1- تايل هاي ساده

1 – بدون روکش

2 – روکش دار (PVC  بر روی تایل. آلومينيوم بر پشت تايل )

2- تايل هاي آکوستيک

1 – مدل 36/12/8

2 – مدل 18/6

ويژگي اصلي تايل هاي آکوستيک ، قابليت جذب صوت بالاي آنها مي باشد . به همين سبب ، اين نوع تايل غالباً در ساختمان هايي نظير سينماها ، آمفي تئاترها و دفاتر کار مورد استفاده قرار مي گيرد .

تايل هاي گچي ساده

تايل هاي گچي ساده فاقد خاصيت جذب صوت مي باشند . اين تايل ها در دو نوع بدون روکش و روکش دار توليد و عرضه مي گردند .

تايل هاي بدون روکش داراي قابليت رنگ آميزي مي باشند .تايل هاي با روکش PVC نيازي به رنگ آميزي نداشته و بدين ترتيب سرعت کار بالا مي رود .

تايل هاي با روکش آلومينيوم ( در پشت تايل ) در مکان هايي که احتمال ريزش آب بر پشت تايل وجود دارد ( مانند محل عبور لوله هاي تأسيساتي ) و يا در محيط هايي که احتمال تعرق وجود دارد ( مانند مناطق شرجي نظير شمال يا جنوب کشور ) مورد استفاده قرار مي گيرند .

تايل هاي گچي آکوستيک مدل 36/12/8

اين نوع تايلها داراي خاصيت جذب صوت مي باشند . سوراخهاي روي تايل به شکل دايره هايي به قطر     میباشد.mm بوده که فاصله مرکز به مرکز اين سوراخ ها از يکديگر 36mm8 و12

تایل گچی اکوستیک مدل6/18

 

موادومصالح جنبی کناف    -

-مقاطع فولادی یا پروفیل

از شکل دهی ورق های فولادی گالوانیزه به روش  نورد سرد تولید می شوند وجهت ایجاد زیرسازی دردیوارهای جداکننده سیستم های سقفی و... بکار می روند.از انواع آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-         سازه استاد:C(این مقطع فلزی  سبک جزء عمودی قاب های فلزی را تشکیل می دهد.)

-          

-         سازه رانرU:(این مقطع فلزی با ارتفاع بال 30 درکف وسقف دیوار وبخش های افقی بازشوها نصب می شود.)

-         سازه نبشی:(این سازه حفاظت ونگهداری از لایه پشم سنگ، در جزییات اجرایی مربوط به اتصال دیوار جداکننده به سقف متحرک استفاده می شود.)

-          

-    اتصال مستقیم :(جهت اتصال باربر c به سازه آویز استفاده میشود و یا اتصال باربر در نقاطی که ارتفاع آویز بسیار کم باشد.)

-          

-    سازه آویز:(به شکل c به ابعاد  48*35*0.6mm که به قطعه اتصال سقفی و سقف اصلی و از طرف دیگر به قطعه آویز متصل است.)

-          

-    قطعه اتصال سازه به سازه : ( در سقفهای سازه دو طرفه جهت اتصال سازه بارور فوقانی به سازه صفحاتی استفاده میشود.)

-          

-         اتصال سقفی:(به وسیله عامل اتصال به سقف اصلی متصل میکنند.)

 

(Sinus پروفيل کناف سينوس (

از اين پروفيل جهت اجراي ديوارهاي قوسي استفاده مي شود .

بتنه درزگير

بتنه درزگير ترکيبي است از گچ مخصوص و مواد افزودني که به صورت پودر ( آماده ترکيب با آب ) عرضه مي شود و براي درزگيري درز بين صفحات روکش دار گچي و محل پيچ ها استفاده مي شود .

نوار درزگير

جهت مسلح کردن محل درزها وجلوگیری ازهرگونه ترک ،پس از مرحله نصب استفاده می شود.این نوارها دارای انواع مختلف  مانند فایبرگلاس کاغذی وفایبرگلاس توری پشت چسب دار استفاده می شود.نوار درزگیر مناسب جهت محل هایی که دارای کدحریق میباشند نوارازنوع فایبرگلاس می باشد

 

پيچ اتصال و بولت 

از پيچ هاي اتصال جهت اتصال صفحات به پروفيلها استفاده مي شود. بولت برای  نصب قطعات باوزن کم برروی  صفحات روکش دارگچی مورد استفاده قرار میگیرد.این پیچ های خودکار بارهای تاوزن حدود15 کیلوگرم راتحمل می کند. 

(Perlfix) چسب پرلفيکس

پرلفيکس نوعي چسب تشکيل شده از گچ مخصوص و مواد افزودني مي باشد که به صورت پودر ( آماده ترکيب با آب ) عرضه مي شود . خمير پرلفيکس براي اتصال صفحات روکش دار گچي به سطوح زير کار در ديواره هاي پوششي استفاده مي شود .

)Satin گچ ساتن(

 گچ مخصوص ساتن کناف جهت پرداخت نهايي سطوح ايجاد شده با صفحات روکش دار گچي کناف و همچنين سطوح سيماني ، آهکي و گچي به کار مي رود .

وسايل و ابزار

وسايل و ابزار شامل سه گروه مي باشند ؛ وسايل حمل و جابجايي پنل ها ، ابزار برش و نصب و ابزار درزگيري.

جهت برش صفحات به ترتیب زیر عمل می کنیم:

   1-برش کاغذ روی صفحات         

  2-شکستن صفحه درامتداد برش
3-برش کاغذ پشت صفحات

    صاف ویکنواخت کردن لبه های برش خورده به وسیله رنده -

پس از برش صفحات لبه های برش خورده در صورت نیاز به وسیله دستگاه پخ زن در زاویه های 22.5و45 درجه پخ زده میشود.اگربرش صفحات در عرض های کم( 5تا20سانتی متر) موردنظرباشد ازدستگاه برش نواری استفاده میشود این دستگاه قابلیت اجرای برش های منحنی را نیز دارا می باشد.

به منظور درآوردن جای کلیدپریز برق نیز ازقطعات گردبر درقطرهای مختلف استفاده میشود.

تفنگ هیلتی -

همراه با چاشنی ومیخ مخصوص برای اتصال سازه های کناف به قسمت های سخت ساختمان از جمله بتن، آجر، آهن و... می باشد.

)Revo) دريچه ي دسترسي ريوو

دريچه هاي ريوو جهت دسترسي آسان به تأسيسات در ديوارهاي کناف جاسازي مي شوند . اين نوع دريچه ها داراي درزهاي بسيار ظريف بوده و از نظر بصري و معماري بسيار مطلوب مي باشند .

(Soundboard بلندگوي صفحه اي ساند برد (

کناف ساند برد نوعي بلند گوي ويژه است که ديافراگم آن را صفحه روکش دار گچي تشکيل مي دهد . اين بلند گو کاملاً مسطح بوده و به صورت کاملاً نامرئي در ديوار کناف جاسازي مي شود . مزيت معماري ساند برد موجب گسترش استفاده از آن در آمفي تئاترها ، تالارها ، هتلها ، بيمارستان ها ، فرودگاه ها و ... شده است .

خم کردن صفحات روکش دارگچی-

جهت خم کردن واجرای سطوح منحنی بوسیله صفحات روکش دار گچی ازروشهای متعددی استفاده می گردد. این روش ها شامل مواردزیر است:

1-ایجاد قوس به روش خشک

2-ایجاد قوس به روش رطوبت زنی

3-ایجاد قوس به روش برش کاغذ صفحات                                                                                                          

1-این حالت برای اجرای قوس هایی باشعاع زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.در این روش صفحات تابع شکل زیرسازی میباشند به همین دلیل فاصله ی سازه های استادC به اندازه30سانتی متر وکمتر تقلیل می یابد.صفحات روکش دار گچی از یک طرف به روی استادC خم شده وبوسیله پیچ مخصوص کناف به استادC زیرین متصل شده ومحکم می گردد.پس از این مرحله بادرزگیری به وسیله نوار درزگیر وبتونه مخصوص به یک سطح یکنواخت دست پیدا میکنیم. ضخامت مناسب صفحات مورد استفاده در این روش شامل ضخامت های 12.5-9.5-6 میلی متر است.             

2-در این روش کاغذ سطحی که در معرض خمش قرار میگیرد بوسیله غلتک سوزنی دردوجهت طولی وعرضی سوراخ شده و بعد از این مرحله بوسیله آب پاش دستی، سطح  صفحه راخیس کرده تا به حداشباع برسد سپس آنرا روی قالب مخصوص قرارداده ولبه آنرا بوسیله  یک چوب چارتراش کاملا درجای خود محکم کنیم. پس ازاین مرحله دو انتهای قطعات نگهدارنده صفحه را بوسیله چسب نواری محکم می کنند واین صفحه پس از چند دقیقه با از دست دادن آب اضافه خود به شکل قالب مورد نظر درآمده وآماده نصب میگردد.

3-در این روش کاغذ یک سمت صفحات به فواصل کوتاه با برش های موازی  بریده میشود در نتیجه یک سطح کاملا انعطاف پذیر بوجود می آید سپس این صفحه بر روی زیرسازی فلزی مورد نظر،خوابانیده شده وبوسیله پیچ مخصوص کناف در جای خود محکم می شود. دراین روش شکل زیر سازی تعیین کننده شکل مورد نظر است.

 

انواع س‍‍يستمها‍‍ي كناف:

 

1.ديوارهاي جدا كننده كناف

2.ديوارهاي پوششي كناف

3.سقفهاي كاذب

4.سيستمهاي حفاظت ساختمان در برابر حريق

1- ديوارهاي جدا كننده كناف:

ديوارهاي جدا کننده ي کناف ،ديوارهاي  غير باربري هستند که براي تقسيم فضاهاي داخلي ساختمان استفاده مي شوند . اين ساختار شامل قاب هاي فولادي سبک ساخته شده بوده که صفحات روکش دار گچي در يک يا چند لايه ، به وسيله ي پيچ مخصوص بر روي آنها نصب مي شوند . درزهاي ميان اين صفحات به وسيله ي نوار و بتنه ي مخصوص درزگيري شده ، به نحوي که در انتهاي کار ، سطحي يکپارچه وبودن درز که قابليت رنگ آميزي و کاشي کاري يا هر نوع پوشش نهايي ديگري خواهد داشت ، حاصل مي گردد . فضاي خالي داخل ديوار ، امکان استفاده از انواع عايق حرارتي و صوتي را فراهم نموده و همچنين عبور و دسترسي به تأسيسات الکتريکي و مکانيکي را به راحتي ميسر مي سازد.

مزایای دیوارهای جدا كننده كناف

- سبک و ايمن در برابر زلزله

- داراي رفتار ميانقابي مناسب در زلزله

- عايق حرارت ، صوت و رطوبت

- مقاوم در برابر آتش مستقيم تا 3 ساعت

- کاهش هزينه هاي سازه و فونداسيون ، با توجه به کاهش بار مرده ي ساختمان

- انعطاف معماري بالا

- نصب سريع و آسان

- قابليت رنگ آميزي ، بلافاصله پس از نصب

- دسترسي و تعميرات آسان تأسيسات

- قابليت ترميم و تعويض

- دور ريز بسيار کم مصالح

- اجراي سطوح وسيع با حداقل مصالح مصرفي

- افزايش سطح مفيد در زير بناي ساختمان ، با توجه به ضخامت کم ديوارها

- حمل و نقل آسان و ارزان

كاربرد ها‍‍ي ویژه دیوارهای جدا كننده كناف

الف. ديوار خارجي ساختمان

در اين ساختار ، از صفحات مسلح سيماني  به عنوان لايه خارجي ديوار استفاده مي شود . در ايران معمولاً از قطعات سنگ و آجر پلاک در نماها استفاده مي شود که به صورت دوغابي بر بدنه ي ديوارهاي خارجي اجرا مي شوند . عدم وجود اتصال مناسب ميان اين قطعات و بدنه ي ديوارها موجب مي شود که در هنگام وقوع زلزله ، جابجايي و لرزش ها تحمل نگشته و نما فرو بريزد . سيستم ديوار خارجي آکواپنل ، به عنوان ساختاري کاملاً ايمن در برابر زلزله ، راه حل اين مشکل است . از ديگر مزاياي اين ساختار ، استفاده از عايق پشم معدني مي باشد که به طور همزمان موجب بهسازي حرارتي و صوتي ساختمان مي شود .

ب. ديوار تأسيساتي

با اجراي دو لايه قاب فلزي با فاصله از يکديگر ، مي توان از فضاي به وجود آمده جهت عبور تأسيسات الکتريکي و مکانيکي استفاده نمود . قرار گيري تأسيسات در فضاي خالي ديوار و دفن نشدن آن در داخل ديوار ، علاوه بر رفع مسئله خوردگي و کاهش هزينه تعميرات ، دسترسي به تأسيسات و تعميرات و نگهداري را در مرحله بهره برداري آسان مي کند .

پ- د‍ يوار چاه آسانسور:

این ساختار جهت جدا ساز‍ي فضا‍‍ي چاه آسانسور از سایر فضاها‍‍ي ساختمان استفاده م‍‍ي شود.

ت‌-   دیوار مقاوم در برابر اشعه ا‍‍ يكس:

با نصب ‍يك لا‍يه صفحه سرب‍ي در فضا‍ي داخل دیوار كناف م‍ي توان از عبور اشعه ايكس جلوگ‍ير‍‍ي نمود

. ا‍ ين نوع د‍‍ يوار ها در مراكز راد‍‍يولوژ‍‍ي استفاده م‍‍ي شود

ث . دیوار ها‍‍ي تز‍‍ي‍‍ين‍‍ي و دكورات‍يو

ج. ديوار مقاوم در برابر حر‍‍یق

صفحات ساختارگچی خشک یکی از عالی ترین مصالح مقاوم در برابر آتش سوزي می باشد . آنها حرارت را از خود عبور نمیدهند، حتی حرارت بیش از 220 درجۀ فارنهایت  90) درجۀ سانتیگراد. ( در واقع، علت نسوختن آنی، وجود ترکیبات شیمیائی آب می باشد که تحت حرارت زیاد تبخیر شده،بنابراین از انتقال حرارت جلوگیري می کند. حتی پس از تکمیل مرحلۀ کلسیناسیون، یعنی زمانیکه همۀ آب آن خارج می شود، هنوز بعنوان یک سد در مقابل حرارت پایداري می کند.چهار ساعت مقاومت در مقابل آتش سوزي براي جدا کننده ها، سه ساعت براي سقف و چهار ساعت براي پوششهاي روي ستونهاي ساختمانی با مشخصات کامل آن در دسترس می باشد .

 

2. ديوارها‍‍ي پوشش‍‍ي كناف:

ديوارهاي پوششي کناف ، ساختارهاي بسيار مناسبي جهت عايق کاري حرارتي جداره هاي ساختمانهاي در حال ساخت و يا بهسازي حرارتي جداره هاي ساختمانهاي در حال بهره برداري مي باشند ، علاوه بر عايق کاري حرارتي ، از اين ساختارها مي توان براي عايق کاري صوتي ساختمانها ، عايق کاري ديوارها در برابر رطوبت و بخار ، ايجاد فضاي تأسيساتي در ديوارها و دستيابي به پوشش هاي با کد حريق نيز استفاده نمود .

انواع ساختارها در اين روش عايق کاري شامل موارد زير مي باشد :

1-2.ديوار پوششي بدون سازه :

در اين ساختار ، از يک لايه صفحه روکش دار گچي پوشش شده با لايه ي عايق پلي استايرن يا پشم معدني ( در ضخامت هاي مختلف ) استفاده مي شود . اين صفحات به وسيله ي چسب خميري مخصوص پرلفيکس مستقيماً به ديوار زمينه متصل مي شوند . درزهاي ميان اين صفحات به وسيله ي نوار و بتنه ي مخصوص درزگيري شده ، به نحوي که در انتهاي کار يک سطح يکپارچه و بودن درز حاصل مي گردد .

مزيت هاي اصلي اين ساختار ؛ سهولت و سرعت در اجرا، قابليت رنگ آميزي بلافاصله پس از نصب و دور ريز کم مصالح مي باشد . به علاوه ، در اين ساختار مي توان صفحه ي گچي را با فاصله از ديوار زمينه اجرا نمود ، تا ضمن رفع مشکلات اجرايي آن ( مانند ناشاقولي و ناهمواري ) ، فضاي مناسبي براي عبور آسان تأسيسات الکتريکي و مکانيکي نيز ايجاد گردد .

2-2. ديوار پوششي با سازه :

در اين ساختار ، صفحات روکش دار گچي بر روي زير سازي فلزي پيچ مي شوند . اين زير سازي مي تواند به صورت متصل به ديوار يا مستقل از ديوار اجرا شود . در اين ساختار ، عايق حرارتي در فاصله ي آزاد ميان صفحه ي روکش دار گچي و ديوار زمينه ( 17 تا 73 ميليمتر ) قرار داده مي شود .

وجود فاصله ي آزاد ، علاوه بر ايجاد فضاي مناسب جهت نصب لايه ي عايق با ضخامت هاي مختلف ؛ راه حل مناسبي جهت غلبه بر مشکلات اجرايي ديوار زمينه مانند ناشاقول بودن ديوار و حذف شيار زني جهت عبور تأسيسات الکتريکي و مکانيکي محسوب مي شود . از مزاياي ديگر اين ساختار ، امکان اجرا در ديوارهاي با شرايط زمينه متفاوت و اجراي پوشش هاي با ارتفاع 10 متر مي باشد     

 

3- سقف های کاذب:

1-3-سقف یکپارچه: بدون درز بوده وساختار آن ها ازاتصال صفحات روکش دار گچی به زیرسازی فولادی که به سقف اصلی متصل می باشد،تشکیل شده است.

در این ساختار می توان از یک یا بیش از یک لایه صفحه روکش دار گچی استفاده کرد که این صفحات از انواع معمولی
(RG) ،مقاوم دربرابر رطوبت (MR) ، مقاوم دربرابر حریق   (FR) و مقاوم دربرابر حریق و رطوبت (FM)  می باشند.

این صفحات بر روی یک زیر سازی از پروفیل های C شکل که به سقف اصلی متصل شده اند نصب می شوند.

سپس محل درزها با بتونه و نوار درزگیر، درزگیری میشود.

 

 

مزایا:

1-سبکی وزن ساختارهای اجرا شده

2-دسترسی آسان به فضای تاسیساتی در پشت سقف کاذب
3-سرعت اجرایی بالا و پوشش سطوح وسیع در حداقل زمان                     

4-انعطاف پذیری زیاد و امکان ایجاد طرح های معماری متنوع 
    


2-3- سقف مشبک : از شبکه سازه های سپری وتایل های گچی تشکیل می شوند.شبکه مذکور بوسیله آویزهای قابل تنظیم به سقف اصلی متصل گردیده وسپس تایل های گچی، درون این شبکه قرار می گیرند.

مزایا:

    سرعت اجرایی بالا
    دسترسی آسان به فضای تاسیساتی پشت سقف کاذب
    تعمیر و نگهداری آسان
    حذف رنگ آمیزی در صورت استفاده از صفحات پوشش دار می باشد 

در این ساختار می توان از انواع صفحات موجود مانند صفحات سوراخ دار ( آکوستیک ) و ساده با پوشش و یا بدون پوشش استفاده کرد.

سازه های سپری شکل با فاصله محور تا محور 60cm جزء اصلی این ساختار را تشکیل می دهد که به وسیله آویز قابل تنظیم به سقف اصلی متصل می گردد.
 

4- سیستم های حفاظت ساختمان دربرابر حریق:                                                

از این ساختار جهت حفاظت تیرها ستون ها وسایر اعضای سازه های فولادی وهمچنین پوشش داکت ها وکانال های تاسیساتی  دربرابر آتش مستقیم (تا180دقیقه)استفاده می شود.در این ساختاردوروش اجرایی وجود دارد:

1-4)بازیرسازی فولادی       
2-4)بدون زیر سازی

پوشش اجزابا استفاده از صفحات مقاوم در برابر حریق یادرمواقع لزوم صفحات مقاوم دربرابر حریق ورطوبت می باشد

خواص حرارتی

مقدار حرارتی که در مدت یک ثانیه از یک متر مربع ماده همگن به ضخامت یک متر در حالت پایدار عبور کند و اختلافی برابر با یک درجه کلوین بین دمای دو سطح ماده ایجاد نماید را ضریب هدایت حرارتی ان ماده می نامند .

استفاده از عایق حرارتی موجب صرفه جویی در مصرف مصالح افزایش سطح مفید زیر بنا و کاهش وزن ساختمانها می شود .

 

عایق کاری حرارتی از خارج :

این نوع ساختار  اینرسی حرارتی ساختمان را به حداکثر می رساند و باعث می شود که نوسانهای دمای داخل  ساختمان کاهش یابد و تنظیم دما به سادگی انجام پذیرد زیرا انرژی حرارتی توسط جداره ها جذب و برای ایجاد تعادل حرارتی در محیط به تدریج ازاد می شود.

این روش عایق کاری برای ساختمانهایی که به طور مداوم مورد استفاده قرار میگیرند مناسب است .

 

عایق کاری حرارتی از داخل :

این نوع عایق کاری برای به حد اقل رساندن اینرسی حرارتی ساختمانها انجام می شود و برای ساختمانهایی که به طور منقطع مورد استفاده قرار میگیرند مناسب ترین ساختار محسوب می شود .   ( مانند سالنهای کنفرانس ) زیرا فضای مورد نظر را می توان  در زمان کوتاهی گرم یا سرد کرد .

 

- بررسی مزایای سبک سازی با استفاده از ساختارهای کناف


 1- اثر کلی بر سازه: جرم مهمترین نقش را در ایجاد نیروهای زلزله در سازه ها ایفا می کند. هر قدر که جرم بیشتر باشد نیروی زلزله ی بزرگتری به سازه وارد می شود.، پس می توان با به کارگیری مصالح نوین، مقدار آن را به حداقل رساند. بررسی ها نشان می دهد که دیوارهای کناف، 60-90% از دیوارهای بنایی متداول سبکتر هستند.
به طور کلی، سبک سازی موجب می شود که شتاب زلزله کمتر بر ساختمان اثر کند و نیروهای مخرب ناشی از زلزله کاهش یابند. بررسی موردی یک ساختمان هفت طبقه نشان می دهد که استفاده از دیوارهای سبک کناف به جای دیوارهای سنگین بنایی، موجب کاهش وزن ساختمان به میزان 36% و کاهش نیروی زلزله به میزان 59% شده است. به لحاظ اقتصادی، سبک سازی موجب می شود که مخارج تأمین ایمنی سازه در برابر زلزله کاهش یابد. سبک کردن اجزای غیر سازه ای علاوه بر اینکه نیروهای جانبی ناشی از زلزله را کاهش می دهد، نیروهای قائم (بار مرده) وارده بر ساختمان را نیز کاهش داده و در نتیجه پی و مقاطع مورد نیاز برای تأمین ایستایی سازه بسیار بهینه و اقتصادی می گردند.

در این بررسی، مزایای سبک سازی یه به کارگیری دیوارهای کناف در قالب تحلیل یک ساختمان هفت طبقه مسکونی با مشخصات زیر و براساس آیین نامه 2800 زلزله ایران مورد مطالعه قرار گرفته است:
تعداد طبقات : 7 طبقه
کاربردی : مسکونی
محل اجرا: تهران (شتاب مبنای طراحی g35/0)
خاک بستر : نوع 2
سیستم سازه ای : اسکلت قاب خمشی بتن آرمه (در دو جهت)
ارتفاع ساختمان : 4/22 متر (2/3 *7)
مساحت طبقه همکف : 216 متر مربع (12*18)
وزن کل اسکلت سازه : 1055 تن
وزن کل دیوارهای بنایی داخلی و خارجی با استفاده از آجر فشاری (kg/m31800): 736 تن
وزن کل دیوارهای بنایی داخلی و خارجی با استفاده از آجر مجوف (kg/m3850):344 تن
وزن کل دیوارهای بنایی داخلی و خارجی با استفاده از بلوک بتن سبک (kg/m3500): 199 تن
وزن کل دیوارهای بنایی داخلی و خارجی با استفاده از سیستم دیوار دو لایه ی کناف (kg/m350) :92 تن

 2 - اثر موضعی بر اجزای غیر سازه ای: به کارگیری دیوارهای سنگین، نه تنها جرم کلی ساختمان را افزایش می دهد و باعث هدایت نیروهای بیشتری از زلزله به سازه می شود، بلکه سبب می شود که این اجزا به خاطر وجود جرمهای زیاد، تحت اثر شتاب زلزله، در امتداد عمود بر صفحه ی خود دچار ناپایداری و انهدام خارج از صفحه شوند؛ خصوصاً وقتی که این اجزا با وجود وزن زیاد، به سازه مهار نشده باشند. اجزای غیرسازه ای باید خود در مقابل زلزله مقاوم باشند. آزمایشات نشان می دهد که دیوارهای کناف به خوبی در برابر شتابهایی به بزرگی بیش از g5/0 مقاومت دارند. این در حالی است که شتاب مبنای طرح در زلزله خیزترین مناطق ایران حداکثر g35/0 در نظر گرفته می شود. عوامل مهمی که باعث پایداری دیوارهای کناف شده است، وزن بسیار کم و ساختار ترکیبی لایه های پوششی با سازه های فولادی سبک به کار رفته در آنها می باشد.

 

- آثار زیانبار ناشی از روشهای نادرست اجرایی (اتصالات نامناسب اجزای غیرسازه ای)

یکی از مسائلی که می تواند در هنگام وقوع زلزله بسیار خطر آفرین باشد، عدم رعایت اصول اجرایی صحیح مربوط به اتصال دیوارها به سازه و همچنین عدم ایجاد اتصال مناسب در قطعات نما، سقفهای کاذب و سقفهای تزئینی معلق می باشد. همان گونه که قبلاً اشاره شد، دیوارهای سنگین تحت اثر شتاب زلزله ممکن است دچار ناپایداری خارج از صفحه شوند. این پدیده به خصوص در محلهایی که اتصال مناسب میان دیوار و سازه صورت نگرفته باشد، تشدید می گردد. در دیوارهای کناف، به دلیل سبکی وزن از یک سو و ایجاد اتصالات مناسب میان دیوار و سازه از سوی دیگر، این پدیده رخ نمی دهد و خطر فروریزی دیوارها بر ساکنین و ایجاد آور برطرف می گردد.

یکی دیگر از خطرات جدی در هنگام وقوع زلزله، جدا شدن و فروریزی قطعات نما است. در ایران معمولاً از قطعات سنگ و آجر در نماها استفاده می شود که به صورت دوغابی بر بدنه ی دیوارهای خارجی اجرا می شوند. عدم وجود اتصال مناسب میان این قطعات و بدنه ی دیوارهای خارجی موجب می شود که در هنگام وقوع زلزله، جابجایی و لرزشها تحمل نگشته و نما فرو بریزد. حتی در صورت استفاده از اندودهای کم ضخامت درنما (مانند نماهای سیمانی)، ممکن است کل بدنه ی دیوار خارجی ساختمان دچار گسیختگی انفجاری یا ناپایداری خارج از صفحه گردد، که در این صورت نیز خطر فروریزی نما وجود خواهد داشت. یکی از راههای حل مشکلات فوق الذکر، استفاده از سیستم ساخت و ساز خشک دیوارهای خارجی ساختمان می باشد. این ساختار متشکل از قابهای فولادی سبک (متصل به سازه اصلی) و صفحات مسلح سیمانی موسوم به Aqua panel می باشد. یکی دیگر از مزایای این ساختار، استفاده از عایق پشم معدنی می باشد که به طور همزمان موجب بهسازی حرارتی و صوتی ساختمان می شود.

در انتها لازم است به معضل ساخت سقف های کاذب و سقف های تزئینی معلق با استفاده از رابیتس و گچکاری سنتی اشاره نماییم. این ساختار از یک سو سنگین بوده و از سوی دیگر معمولاً در اجرای اتصالات و مهارهای شبکه ی نگهدارنده ی معلق توجه کافی صورت نمی گیرد. در نتیجه در هنگام وقوع زلزله، شبکه ی نگهدارنده در محل اتصالات از بدنه اصلی ساختمان جدا شده و کل ساختار فرو می ریزد یا تکان های ناشی از زلزله موجب می شود که سقف کاذب به دیوارهای مجاور خود ضربه وارد نماید و آنها را تخریب کند. با استفاده از سیستمهای سقف کاذب کناف، خطرات فوق الذکر رفع می گردد. سقف های کاذب کناف سبک بوده و دارای اتصالات و مهارهای استاندارد و مستحکم می باشند. آزمایشات نشان می دهد که سقف های کاذب کناف به خوبی در برابر شتاب هایی به بزرگی g5/0 از خود مقاومت و پایداری نشان می دهند.

 

نتیجه

   استفاده از دیوارهای سبک کناف به جای دیوارهای سنگین بنایی، موجب کاهش وزن ساختمان به میزان 36% و کاهش نیروی زلزله به میزان 59% شده است. به علاوه، مشاهده می شود که استفاده از دیوارهای سنگین و صلب بنایی موجب کاهش چشمگیر دوره ی تناوب ساختمان شده است (کاهش دوره ی تناوب موجب تشدید پاسخ لرزه ای سازه می شود)، در حالی که استفاده از دیوار سبک و انعطاف پذیر نه تنها موجب کاهش دوره ی تناوب ساختمان نشده، بلکه موجب بهبود آن شده است.

  ثبت آگهی رایگان