در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
شماره های تماس جهت درج آگهی ویژه و بنری : 02177734038 و 09375959943

تیرآهن لانه زنبوری

شنبه ۱۷ مرداد ۹۴ مصالح ساختمانی

علت نامگذاری این نوع تیر به نام تیر لانه زنبوری ، شکل این تیر پس از بریدن و جوش دادن دوباره است .
این تیرها در طول جان خود دارای فضاهای توخالی هستند که مشابه لانه زنبور است ؛ به همین علت به آنها تیر لانه زنبوری می گویند .
هدف از انجام این کار این است که تیر بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیر نورد شده اولیه تحمل کند . با انجام این  کار ارتفاع تیر افزایش پیدا می کند . برای مثال ، با این کار ارتفاع پروفیل IPE-18 که 18 سانتیمتر است به 27 سانتیمتر افزایش پیدا می کند .

مزایا و معایب تیر لانه زنبوری
با توجه به مثال فوق با تبدیل تیرآهن معمولی به تیرآهن لانه زنبوری ، تغییرات زیر در خواص آن ایجاد می شود :  
- مدول مقطع و ممان اینرسی تیر افزایش می یابد و بدین ترتیب به مقاومت خمشی تیر نیز افزوده می گردد . در نتیجه تیری حاصل می شود با ارتفاع بیشتر ، مقاومتر و هم وزن تیر اصلی . 
- سبک بودن تیر، باعث صرفه اقتصادی می شود . 
- حفره های  ایجاد شده در جان تیر ، فضاهای مناسبی برای عبور لوله های تاسیسات و برق ایجاد می کنند . 
در ساختن این نوع تیر ، باید اصول استاندارد کاملا رعایت گردد ؛ در غیر اینصورت ، احتمال تخریب تیر زیر بار وارد شده وجود خواهد داشت. 
ایراد اساسی تیر لانه زنبوری ، وجود حفره ها است که باعث کاهش مقاومت برشی تیر در محل اتصال پل به ستون یا اتصال تیرآهن تودلی (تیر فرعی) به پل لانه زنبوری می شود . برای رفع این عیب و تامین مقاومت برشی از دست رفته ، بعضی از حفره ها را با ورق فلزی پر می کنند . تیر لانه زنبوری در ساختمان اسکلت فلزی می تواند به صورت پل ، فقط در یک دهانه یا به صورت پل ممتد به کار رود . 

روشهای ساختن تیر لانه زنبوری و تقویت آن 
روش تهیه تیرهای لانه زنبوری از این قرار است که ابتدا جان تیرآهن نورد شده با استفاده از شابلن خط می گردد . سپس برای جلوگیری از تاب برداشتن تیرآهن ، آن را با زدن تک خال جوش در نقاط مختلف ، روی یک شاسی افقی مستقر می کنند . آنگاه با استفاده از دستگاه برش برنول (شعله گاز استیلن) در امتداد خط منکسر اقدام به برش می کنند تا پروفیل به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شود.  حال قسمت بالا را به اندازه یک دندانه جابجا می کنند و دندانه های دو قسمت بالا و پایین را به دقت مقابل هم قرار می دهند و از دو طرف با جوش پر می کنند . استفاده از جوش قوسی نیمه اتوماتیک برای اتصال دو قسمت بریده شده ، می تواند یک جوش خوب ، بی عیب ، سریع و مقرون به صرفه ایجاد نماید . 
سپس جهت رفع نقیصه کاهش مقاومت برشی با توجه به منحنی نیروی برشی تیر ، بعضی از حفره ها با ورقهای تقویتی پر می شوند . لازم به ذکر است که حداقل باید یک حفره در مجاورت تکیه گاه با ورق و به وسیله جوش کامل پر شود. 
برای بریدن تیر می توان از روش کوپال نیز استفاده کرد . در این روش ، با استفاده از دستگاه قطع کن سنگین که مجهز به گیوتین مخصوص است ، تیرآهن به شکل سرد در امتداد خط شکسته قطع می شود .

  ثبت آگهی رایگان