در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
شماره های تماس جهت درج آگهی ویژه و بنری : 02177734038 و 09375959943

گچبری در دوران اسلامی

شنبه ۲۱ شهریور ۹۴ محوطه سازی و نما

با حمله اعراب به ایران دوره جدیدی در تاریخ صنعت این مرزبوم شروع می شود و پاره ای از هنر ها مدت های مدید چون دوران گذشته ادامه مییابد و عناصر اصلی فرهنگ ساسانی در چهار چوب فرهنگ اسلامی همچنان به کار خود ادامه میدهد. نیروهای اسلام با نفوذ به ایران هیچ نوع معماری و هنری را تولید نکردند زیرا اصلا هنر نداشتند ولی هنر و صنعت این مرزوبوم را به اقصی نقاط مناطق تحت تسلط خود بردند.هنر اسلامی بر اساس تعالیم و روش های قرآن و پیامبر شکل میگیرد و اثر خاصی بر هنر دیوار نگاری دوران بعد میگذارد و از آن حمله است وارد شدن خطوط در حواشی و کتیبه های مختلف در دیوار نگاری. هنرمندان کم کم تمام معیار های شرقی و غربی دوران پیش را تغییر داده تا دور از هر گونه ریا و تزویر باشد. و حتی در فرم نقاشی ،مجسمه سازی و معماری شهر ها و روستاها دست به خلاقیت زدند. با تحولی که هنر دیوار نگاری در دوران اسلامی به خود گرفت،کم کم طرح های سیمرغ،برگهای مو،گل و بوته و نقوش ختایی و اسلیمی نمودار گشت ابنیه عهد بنی امیه تحت نفوذ سبک بیزانس قرار گرفته بود، ابنیه بنی عباس از نظر تکنیک و مصالح و تزیینات کاملا ایرانی بود ، فقط طرح ابنیه مذهبی تقلیدی از طرح مسجد مدینه بود ، در عهد امویان ساختمان مسجد کوفه مرمت و تجدید بنا شد و المانهای معماری و طرح های گچبری به کار برده شده در این مسجد به سبک معماری اسلامی در ایران است که تحت تاثیر واقع شده و آمیزهای از هنر معماری اسلامی و هنر گچبری ساسانیان میباشد. در دوره عباسیان با استفاده از آجر در کارهای ساختمانی از پوشش گچی برای تزئین استفاده گردید و این دو ماده جای سنگ را در معماری شام گرفت در ایران از بهترین نمونه های سبک عباسی گچبری های مسجد جامع نائین را میتوان نام برد.

سلجوقیان: در این دوران هنر گچبری راه تکامل خود را می پیماید و محراب ها ی گچبری شده زیادی از این دوره باقی مانده که با مهارت زیادی کار شده اند ، در دوران سلجوقی گچبری نه تنها در مساجد بلکه در قصر ها و منازل اعیان و اشراف نیز استفاده میشده که اغلب طرح ها شامل مناظر شکار و مهمانی بود.

 ایلخانی:از خصوصیات برجسته این دوره مهارت فوق العاده در گچبری و استفاده بسیار از آن بود. راحتی کار با گچ در شکل دادن ان نسبت به آجر باعث گردید که از گچ برای تزئینات در این دوره بسیار استفاده شود گچبری در این دوره به چند صورت گچبری : برجسته،نیم برجسته و شیر و شکری تقسیم میشود. از ابنیه این دوران که درآنها گچبری شده میتوان از مسجد جامع اصفهان و مقبره بایزید بسطامی نام برد.

 صفویان: با سلطنت شاه عباس اول دوره بزرگ معماری صفوی افتتاح گردید . از آثار گچبری این دوره میتوان بنای عالی قاپو و هشت بهشت را نام برد، در این دوره شیوه های جدید در تکنیک گچبری بوجود آمد از جمله آرایش های تنگ بری که بیشتر در آرایش دیوارها استفاده میشد و در بناهایی مانند عالی قاپو و هشت بهشت کار شده است.شیوه دیگر تزئینات این دوره تخمه در آوری است از تزیینات دیگر این دوره یکی کتیبه گچبری شده و دیگری گچبری تزیینی با برجستگی کم ، که کشته بری و نقاشی روی گچ محسوب میشود.

 بعد از صفویان: بیشترِِِِِ هنرها ، و از جمله گچبری پیشرفت دوره های قبل را از دست داده تا جایی که در دوره زندیه آثار گچبری زیادی به چشم نمی خورد و در منازل شخصی این دوره میتوان آثار گچبری یافت که پیشرفت چشم گیری ندرند و شباهت زیادی به تزئینات دوره صفوی دارند. سلاطین قاجار عموماً بر عکس شاهان ادوار گذشته فاقد ذوق هنری بوده و علاقه زیادی به هنر نشان نمی دادند،نقاشی های بزرگ روی دیوار متعلق به این دوره و نیز نقوش کاشی کاری متاثر از هنر غرب بودند با نقوش جدیدی مانند: طرح های خوشه انگور به سبک فرنگی،تصاویر زنان و مردان ملبس به لباس آن زمان که همگی فاقد ظرافت و زیبایی نقوش گل و برگ زمان صفوی بودند. اما نسبت به دوره صفویه گچبری های برجسته شامل تزئینات،گل و گیاه و ترنج بیشتر دیده می شوند و بیشتر خانه های قاجار دارای گچبری همراه با نقاشی است. یکی از خصوصیات گچبری این دوره قطاربندی مقرنس مانندی است که دور اتاق های اصلی این خانه ها در محل اتصال دیوار به سقف اجرا شده اند و بیشتر آنها طلا کاری شده اند.

  ثبت آگهی رایگان