در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
شماره های تماس جهت درج آگهی ویژه و بنری : 02177734038 و 09375959943

ترمو چوب چیست؟

چهارشنبه ۲۷ آبان ۹۴ محوطه سازی و نما

ترمو چیست و ترمووود چگونه چوبی است؟ 
چوب یکی از اولین موادی است که در دست انسان از چند صد قرن پیش تا کنون بوده و یکی از اولین دلایل آن این است که به طور طبیعی در اکثر نقاط وجود دارد چوب ماده پرارزشی است که در مصارف عادی نسبت به عوامل شیمیایی، فیزیکی و جوی مقاوم است. چوب، نه مانند بسیاری از فلزات است که در مجاورت هوا به سرعت اکسید می شوند و نه مثل برخی سنگ ها و مصالح ساختمانی که در مقابل گاز کربینک موجود در هوا تجزیه می شوند.

چوب به دلیل عایق نسبی بودن در برابر حرارت، در عایق کاری های حرارتی و نیز ساخت دسته ی افزارهای داغ کاربرد گسترده ای دارد. چوب به دلیل داشتن ضریب هدایت حرارتی بسیار زیاد، داغ نمی شود و به همین دلیل کبریت از چوب ساخته می شود. ضمن این که در دمای اندک نیز یخ نمی بندد. با اعمال روش های علمی می توان در ساختار چوب تغییراتی ایجاد کرد و با حفظ زیبایی ظاهری و خواص باطنی آنرا در فضاهای خارجی مصرف نمود.
 
 
ترمو چیست و ترمووود چگونه چوبی است؟
از سالهای بسیار دور بشر به این مطلب پی برده بود که سوزاندن و نیم سوز کردن چوب مقاومت آن را در مقابل بسیاری از عوامل جوی در محیط های بیرونی افزایش چشمگیر می دهد و در این راستا تحقیقات بسیار گسترده در کشور های مختلف در این زمینه آغاز شدکه منجر به تولید ترمووود گردید. در این حالت چوب دو سوم مرحله ذغال شدن را طی می نماید و عملا ساختار درونی آن تغییر می کند که همین تغییر ساختار منجر به مقاوم تر شدن و مزایای دیگر می گردد.

فاز اول: ابتدا چوب ها را برش داده و به اشکال مختلف در می آورند و سپس در داخل دستگاه ترمووود آنها را تا 100 و سپس 130 درجه سانتی گراد تحت شرایط خاص گرما می دهند که این مطلب باعث خشک شدن چوب و کاهش رطوبت چوب می شود.

فاز دوم: حرارت را 180 تا 220 درجه سانتی گراد تحت همان شرایط بالا برده و در این حالت کلیه صمغ و رطوبت چوب خارج شده و به صفر نزدیک می شود و ساعتها در این دما و شرایط باقی می ماند و تمام قسمت های چوب تا مرکز آن به رنگ قهوه ای روشن درمی آید.

فاز سوم: چوب آرام آرام سرد شده تا دمای آن به 100 درجه سانتی گراد برسد و سپس با پاشیدن آب و بخار آب دمای آن را به دمای محیط می رسانند. در این مرحله چوب رطوبت جذب کرده و رطوبت نهایی آن به 4 تا 6 در صد می رسد.

فرآیند (OHT): فرآیند OHT گونه ای نوین از مبحث ترمو برایفرآوری چوب آلات بوده که منجر به افزایش دوام چوب به میزان قابل توجهی می شود. اساسفرآیند OHT حرارت دهی چوب در محدوده دمایی 220-210 درجه سلسیوس طی مدت زمان 20 الی 40 ساعت می باشد که این پروسه طی سه مرحله گرم کردن، فرآوری و خنک نمودن انجام می‌شود.

در فرآیند OHT، عمل انتقال حرارت به چوب توسط روغن های گیاهی کاملا طبیعی انجام شده در نتیجه چوب تولید شده طی این فرآیند علاوه بر دوام زیاد، فاقد هرگونه مواد شیمیایی بوده و از نظر سلامت زیست محیطی و ایمنی نیز گزینه‌ای بسیار مطلوب به حساب‌می آید. در این فرآیند، بعلت استفاده از روغن جهت انتقال حرارت بجای بخار آب، عدم حضور اکسیژن بصورت 100 درصد بوده که باعث می‌شوددرعین دست‌یابی به دوام بسیار بالا، حداقل میزان کاهش مقاومتهای فیزیکی و مکانیکی در مقایسه با تمام فرآیندهای ترمو وود حاصل شود.

  ثبت آگهی رایگان